Ontvangt u een e-mail, sms of app-bericht dat u niet helemaal vertrouwt? En vraagt de afzender u bijvoorbeeld om in te loggen? Of vraagt hij geld van u? Dan heeft u mogelijk te maken met oplichting, afpersing, spoofing of phishing.
Ontvangt u een e-mail, sms of app-bericht dat u niet helemaal vertrouwt? En vraagt de afzender u bijvoorbeeld om in te loggen? Of vraagt hij geld van u? Dan heeft u mogelijk te maken met oplichting, afpersing, spoofing of phishing.
Een nepbericht is een e-mail, sms of app-bericht die van een betrouwbaar bedrijf LIJKT te komen, bijvoorbeeld een bank. Maar in werkelijkheid is de afzender een oplichter. Deze oplichter kan bijvoorbeeld het volgende doen:
Nepberichten zijn vaak moeilijk te herkennen, omdat oplichters er alles aan doen om ze echt te laten lijken. U kunt letten op de volgende punten:
-> Volg bij nepmails de tips van Veiliginternetten.nl.
Voer dan meteen een virusscan uit. Deed de afzender zich voor als uw bank? Meld dat dan bij uw bank. Bent u opgelicht en geld kwijtgeraakt? Doe dan aangifte bij de politie.
-> Doe aangifte bij de politie
Heeft u een nepmail of nepbericht ontvangen? Of twijfelt u of een bericht dat u ontvangen heeft, betrouwbaar is? Reageer er dan niet op en klik nooit op links. Doe een melding bij de Fraudehelpdesk. Deze kan het bericht dan onderzoeken en een waarschuwing plaatsen op hun website.
-> Meld een vals bericht bij de Fraudehelpdesk.